Fruity Cherry Heart
topbella

Wednesday, December 8, 2010

Petua Awet Muda...MUDAH..!!

MySpace Awet Muda..??? Mahu kelihatan muda sentiasa..??? 

jika ditanya kepada sesiapa sahaja...x kira la kaum Hawa mahupun kaum Adam....
jarang sekali jawapannya begini...MySpace

....SEBALIKNYA....

Bila disebut jer Petua Awet Muda....fiqah tau...sudah pastinya ramai yang akan teruja...sudah pasti ramai yang akan tak sabar untuk ketahui tips untuk sentiasa kelihatan muda...walaupun keinginan untuk kelihatan muda ini sering dikaitkan dengan kaum Hawa...namun sebenarnya....kaum Adam juga tidak terkecuali....
betol tak..??? (fiqah pon same je sebenornye...ngee~)
MySpace
jadi tanpa membuang masa,fiqah akan kongsikan sikit petua & tips berguna untuk kekal awet muda...

1.Sejurus bangun pagi (bangun pagi je ok atau sebaiknya sebelum subuh,bukan bangun tengahari atau bangun petang ), sebelum mandi dan gosok gigi, minum air suam atau air sejuk dan biarkan dalam mulut kira2 10 saat sambil selawat 3 kali, kemudian baru ditelan. Air liur basi kita tu ada enzim yg boleh menjadi ubat. Kemudian boleh amalkan petua Rasulullah s.a.w, minum segelas air suam dicampur sedikit madu. Madu nie adalah penawar terbaik untuk pelbagai penyakit.

2.Lepas buat petua no.1, urutkan pula wajah dengan air dari bawah dagu hingga ke dahi diiringi selawat 3 kali. Tapi ingat,dari bawah ke atas ye,kalau dari atas ke bawah orang kata makin cepat berkedut pulak.Amalkan setiap hari. 

(sebaiknya ketika nak berwuduk untuk solat subuh)

3.Baca ayat 35-38 surah Al-Waqiah dalam hati setiap kali mandi untuk curahan pertama, mulakan curahan pertama dari kaki naik ke kepala.

4.Setiap kali lepas solat subuh, amalkan baca surah Yusuf,kemudian minum air suam tiga teguk sahaja.

5.Amalkan membaca doa ketika sedang mendandan diri di cermin.



6.Sebelum makan (sebelum baca doa makan) amalkan doa dari surah Hud (11:52)

yang bermaksud "dia akan menambahkan kekuatan kepada kekuatanmu, dan janganlah kamu berpaling dengan berbuat dosa." 
selepas selesai baca doa tersebut,sapukan tangan ke muka...seterusnya boleh la baca doa makan n makan cam biasa...
tapi...dengan syarat...dilarang sama sekali makan sambil diselangseli dengan minum air...

7.Rajin2kan diri untuk membaca Al-Quran & pastikan diri sentiasa dalam keadaan yang berwuduk...sebab..dengan berwuduk,kita mampu untuk mengawal serta membersihkan hati kita...bila hati kita bersih n tenang...insyaallah akan terpancar 'nur' ketenangan di wajah...

MySpace haaa..tengok...senang plus mudah jer nak kekal awet muda nie....tapi....tips & petua yang fiqah kongsikan kali nie tak pernah pon dibuktikan keberkesanannya dengan kajian saintifik...sebaliknya... keyakinan kita terhadap Allah lah yang menjadi kayu ukur keberkesanan tips tersebut...dan...disamping tu,apa yang pentingnya adalah niat kita...(^_^) untuk apa kita nak nampak muda sentiasa nie..?? nak mengurat ke?? nak menunjuk ke..??? haaa..tepuk dada tanya selera iman...

Wallahu'alam...sekadar perkongsian daripada fiqah...bagi yang ingin mencuba...YAKINLAH dengan KEKUASAAN ALLAH...selamat mencuba..!!!

p/s : fiqah katakan bye2 kepada alat mekap...!!! heee~MySpace
~i'm myself~

9 comments:

NURAMOY AKA AMOI said...

sudah baca..dpt info baru =)

Fiqah Alias said...

nuramoy>>heee~ bolehla aplikasikan nnt yer..(^_^)

A.D.A.M. said...

Nak awet muda! :)

.::: Princess MOMOY :::. said...

Thx for sharing
Bagus ilmu nih
Momoy nak tambah ... satu lagi yang Momoy memang buat, tiap kali momoy basuh muka Momoy akan salawat. Sebenarnyer bukan ajer biler basuh muka. Aper-aper benda yang Momoy basuh Momoy akan salawat. contohnyer biler Momoy basuh beras, ikan, sayur dan aper2 jer (tambah lagi benda makan)
MY RECENT POST : JAPAN MAID CAFE a.k.a Cosplay Restaurant

Fiqah Alias said...

A.D.A.M>>heeheee...fiqah pon nk awet muda jugak..(^_^) huhu..jom2 kita amalkan petua2 tu...

Fiqah Alias said...

princess MoMoy>>waahhh...thanx utk maklumat tambahan nie...(^_^) moga kita boleh amalkan sama2 ehh...

Atika Natasha said...

cee...x ku sangkan r0penye hang guna jgak ptua yg slama ni aku turunkan kat hg..hehe..ni msti tpes0na tgk kcantikan dan keawet mudaan aku eh..hihi

Fiqah Alias said...

ika>>cehh..hahaha..tulun2..mentaL spital..tolong amik ika...dia terlepas pg tadi..hek3..ngeee~

A.D.A.M. said...

Hehe. jom2. :P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About Me

My photo
Ipoh, Perak, Malaysia
i'm myself...