Fruity Cherry Heart
topbella

Friday, November 26, 2010

Unsur Alam & Kaitannya dengan Personaliti

Mungkin tidak ramai antara kita yang pernah mendengar bahawa kita  mempunyai beberapa sifat & personaliti yang dipengaruhi oleh unsur-unsur alam seperti tanah, air, api dan angin. Perkara ini merupakan petua orang-orang Melayu (terutamanya zaman dulu-dulu) bagi memilih pasangan. Bagi lelaki yang berunsur api elakkan dari memilih pasangan yang mempunyai unsur sepertinya.
(huhu...api-api bertemu...walllawehhh..terbakar..hangus2....)

ok2...mari sama-sama kita lihat...bagaimana seseorang itu boleh dikenalpasti unsur-unsur alam dalam dirinya....

Seperti yang selalu dikatakan oleh orang tua-tua zaman dulu-dulu,penentuan unsur seseorang itu ditentukan melalui anak ke berapa dalam keluarga....

Tanah - anak pertama, kelima, kesembilan
Air - kedua, Keenam, kesepuluh
Api - ketiga, ketujuh, kesebelas
Angin - keempat, kelapan, keduabelas 


Mereka2 yang berunsur Tanah  
-Tanah yang subur mampu membuahi tanaman yang hijau dan mekar. Mereka yang bersifat tanah biasanya mempunyai sifat-sifat berikut : 
      * Rendah diri di hadapan semua orang serta hormat dan patuh, setia serta rela
      berkorban demi kasih sayangnya kepada insan yang dicintainya.
      * Sebahagian sifat tanah, mereka jenis ini tidak cerewet, tidak suka bercakap meninggikan diri, tidak menyombong dan bukan seorang pemarah.
      * Tenang dan mengamankan jiwa insan yang dicintai, selalu memberi galakan dan sokongan dan tidak suka membantah atau membangkang.
      * Orang yang lemah lembut dan pembersih. 

      * Jarang untuk marah kerana sentiasa tenang


Mereka2 yang berunsurkan Air  
-Air sifatnya bersih dan suci, sejuk, nyaman serta menghilangkan dahaga.
-Air juga sifatnya mencambahkan benih, menyuburkan serta menyegarkan.
-Mereka yang bersifat air mempunyai ciri-ciri seperti berikut :
      * Menghidupkan hati orang yang dicintai serta menjadikan mereka sentiasa bersemangat.
      * Mengambil berat tentang orang yang dicintai dan kebajikan anak-anak serta tidak membiarkan anak-anak hanyut dibawa arus hidup.
      * Hatinya bersih serta boleh membahagiakan orang yang dicintai dan anak-anak.
      * Menenangkan hati si dia apabila si dia sedang menghadapi masalah.

      * Tidak mudah untuk marah & kebiasaannya sentiasa cool 


Mereka2 yang berunsurkan Api 
-Api sifatnya panas dan membakar tapi menerangi kegelapan malam. Ia juga
menghangatkan kedinginan malam serta digunakan untuk memasak. Mereka yang bersifat api :
      * Cintanya sentiasa hangat membara kepada si dia serta kuat cemburu.
      * Cergas dan cepat dalam geraklaku menjadikan dia seorang yang cekap dalam menguruskan hal-hal rumahtangga.
      * Penasihat yang baik kepada si dia.
      * Sentiasa waspada dan cepat bertindak bagi menyelamatkan keadaan.

      * Adakalanya cepat marah & sensitif


Mereka2 yang berunsur Angin 
-Angin meredakan kehangatan, menjadi sumber tenaga. Mereka yang berunsurkan angin kebiasaannya :
      * Mempunyai sifat yang mampu menyenangkan

      * Sering menyejukkan hati tapi terpulang kepada moodnya
      * Adakalanya mudah untuk marah jika dirinya dalam tekanan




haaa...begitulah serba sikit yang mampu aku kongsikan dengan kalian.....ini sekadar yang pernah aku tanya kat makcik2 & pakcik2 yang pernah aku jumpa....sejauh mana kebenarannya...Wallahu'alam...aku hanya menyampaikan...sekadar untuk perkongsian bersama..harapnya...kalian kenal unsur2 alam dalam diri kalian so that,mudah bagi kalian untuk memilih pasangan hidup yang sesuai nanti....(^_^)

p/s : aku anak ketiga...that's mean....aku API...??? owh.....nampak gayanya aku kene cari yang berunsur TANAH la nie ehh.........(^_^)v
~i'm myself~

17 comments:

L said...

syer berunsur tanah, dan awex syer ber unsur air.. ok x.. huhu

Fiqah Alias said...

L>>erm...awex awk berunsur air ker..??? ermmm...setahu sy la kan..awex awk tu berunsur api...huhu...kalau api n tanah mmg buleh la ngam2 gtu...huhu...

p/s : ce awk tanye awex awk tu sebenonyer unsur ape..

L said...

owwwhh, tnyer dah2 tnyer dah,, unsur api,, waaaa.. perh. mknernyer,, ehem2 amin....

Fiqah Alias said...

L>>hehehe...bgus2...owh yer...tdkan awex awk kate awk tu unsur air..sbb awk ank ke-2...haaaa....elok sgt la 2...korg berdua...air-api...heeee~

hamba ALLAH said...

thnks shaggy..!! nice info..=)

mie said...

kalo campuran camna plak..
heheee

L said...

yerh, huhuh, aimin.. semoga kekal selamanya.. ~lolz~

Fiqah Alias said...

hamba allah>>hehe..no probs..sekadar perkongsian ilmu...

Fiqah Alias said...

mie>>hehe...ade campuran ker..?? (^_^)

Fiqah Alias said...

L>>insyaallah...sy akan doakan..(^_^)

mumumeow said...

ooo..mumu unsur air rupenye...pdn la fobia kt api ari tu..huhu..(ape yg kte merepek ni??)

Fiqah Alias said...
This comment has been removed by the author.
Fiqah Alias said...

mumu>>aik..?? mumu unsur air.?? musykilnyer..bukan mumu takut air ker..?? kn sepatutnyer mumu unsur tanah atau angin jer...??? kan3..?? hehe...

p/s : kucing takut air kn..??? ngee~

aki.tilu said...

asal anak bungsu xde? hehee..
aki api,.huhhuu,.mmg kuat melenting :)

Fiqah Alias said...

aki>>hehe...ank bongsu pun kene ikut jugakla dy ank ke berapa..hehe..fiqah pun api jugak...(^_^) dulu2 sume org kate fiqah hot-tempered..tp skrg fiqah dh pndai kawal..mybe sbb dh matang ckit....

nanakimie said...

hehe..kalo api ngan angin sesuai x?hik3x!:)

kasih dania said...

nice info sis..=)
dania air...hehe..ade same dgn ape yg fiqah nyatakan..heheh...pasangn lom thu lagi...moga ALLAH pertemukan dgn si dia yg baik n soleh...amin..=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About Me

My photo
Ipoh, Perak, Malaysia
i'm myself...