Fruity Cherry Heart
topbella

Saturday, November 26, 2011

Jaga Tepi Kain Orang itu PERLU...


eh3...kain Mak Temah terkoyak tu...uishhh3,seksi..kena bagitau kat Mak Temah nie..dia tak sedar kot kain yang dia pakai tu terkoyak...


"Mak Temah..tu haa,kain yang Mak Temah pakai tu terkoyak tuu..."

"Eh...amboi kau! Suka hati akulaaaaa...kain aku...yang kau sebok2 nak jaga tepi kain aku nie apahal pulak...tuuu,kau jaga kain kau tu cukuplaaaa...pantang btoi aku kalo org suka sgt jaga tepi kain org lain nie..xda keje lain ke nak buat?? huh!! "
http://zaazu.com

uuiiisshh,tudiaaaa...marah sakan Mak Temah tu...aku cuma tegur kain dia terkoyak je...haa,tapi tula hakikat sebenarnya dalam dunia realiti kita hari nie...bila ditegur sikit,marah...bila ditegur,melenting... bila nampak je dia buat salah,kita tegur baik-baik,balik-balik dia dok kata "jangan jaga tepi kain aku..." "biarla kat aku..kubur kita masing2 kan..??" "alaaa,sikit je nie.." dan jawapan yang paling brutal yang pernah aku terima "aloh,kalo bukan aku yang nak masuk neraka,sape ag kn..?? korang sume pakat2 nak buat baik je sesaklah syurga tu..so,biarla aku yang buat dosa.." huu,na'uzubillah!

hmm,manusia...kat dunia nie memang senang dan mudah sekali untuk melafazkan kata-kata itu ini itu ini...mungkin ada antara kita nie sebenarnya tak sedar yang kita ada hari penghitungan di sana...kalau kat dunia sekarang nie,kita yang buat pape salah akan cepat sgt melenting kalau ada org yang tegur kesalahan kita...tp...kat SANA nanti,keadaannya berbeza...time tu la nanti baru sume pakat-pakat nak tuding orang tu,tuding orang nie...tarik org tu,tarik org nie...time tula jadi cam lagu 'Bangau oh Bangau' keje dok salahkan org lain je...

"Ya Allah..tahan dulu orang tu..dulu dia nampak aku buat kemungkaran..tapi dia tak tegur aku pun..kalau dia tegur aku dulu mungkin aku akan berubah..."

haaaa! time tula baru tergadah kita yang ditudingnya..katakanlah waktu tu baru je syok2 kita nak melangkah ke syurga selepas selesai dihisab ape sume...tapi,disebabkan dosa orang lain dan orang tu pulak tuding kita sebab tak mencegah kemungkaran yang dia buat depan mata kita,CANCEL gtu jela langkahan kita utk ke syurga...kena hadap Allah...ape kita nk jawab?? nk bagi alasan kata taktau? nak kata xnampak? nak kata takut kena marah sebab tegur...??? nak kata takmau jaga tepi kain orang?? sedangkan...islam sendiri telah mewajibkan kita sume utk mencegah kemungkaran,jelas seperti yang dah dinyatakan dalam hadis nie ; 

Barangsiapa di antara kamu yang melihat sesuatu kemungkaran, maka hendaklah dia mengubah dengan tangannya (kekuasaannya), jikalau tidak berkuasa hendaklah mencegah dengan lisannya, jikalau tidak berkuasa juga, hendaklah mencegah dengan hatinya (membenci kemungkaran itu), dan ini adalah selemah-lemah iman.”

jadi apa alasan kita nanti untuk berhadapan dengan Allah?? tepuk dada,tanyalah iman kita masing-masing...takutkan manusia atau takutkan Allah...Wallahu'alam...

http://zaazu.com
urm..mampu ke aku nak cegah kemungkaran yang aku nampak depan mata..??
p/s : jom jaga tepi kain org...hehe...utk yang perlu jelaaa...tp,jangan sampai masuk dalam kain orang dahlaaaa...tu cam dah mengaibkan orang je...
~i'm myself~


26 comments:

♥♥ arabella ♥♥ said...

smtmes teguran itu boley diterima bergmtung dgn cara n sbb ape dy tgo..heee, nice info dude=)

CiK ArE Que (^_^)v said...

yg msuk smpai lam kaen org tuh~ gila nme nyew..hahaha

LadyBird said...

disebbakan amalan jaga tepi kain org dah xde.. maka semakin ramailah jejaka dan gadis berani bercumbu cumbuan di khayalak umum.. semakin ramai yang berpakaian seksi.. dan semakin ramai anak luar nikah.. semua ni gara2 kehilangan budaya jaga tepi kain org.. bukankah kita disaran untuk menjga tepi kain org.. kerana kita bertanggungjawab untuk menegurnya.. andai tidak.. kita akan dipertanggungjawabkan di akhirat nanti.. maka.. jomkite amalkan balik budaya nih..

Fiqah Alias said...

@♥♥ arabella ♥♥ btol3..kne btol care klo nk tegur2 org pn.. :)

Fiqah Alias said...

@CiK ArE Que (^_^)v hik3..mne nk tau..org zmn skrg nie kn ske wt menda plik3..huhu..

Fiqah Alias said...

@LadyBird btol3..mmg perlu dihidupkan balik budaya nie.. :)

~RizaL~ said...

kdg2 tu ada juga org tgur salah org, yg salah tu dia pun buat.. apaa daa.. tu pling tak paham.. =="
mai baca:
Skadal oo skandal

Fiqah Alias said...

@~RizaL~ btol jgk..yelakn..maklum jela manusia kn x perfect..tu sbb nye kte sesama manusia kne saling ingt mengingati... :)

-NanI- said...

waaaaa.. nice entry! keep up ur good work ;)

jannah latif said...

betul tu.. jaga bila perlu jgn lebih2 plak kan..

Fiqah Alias said...

@-NanI- hehe thanx NanI.. :)

Fiqah Alias said...

@jannah latif btol3.. :) thanx sudi komen..

Anak Wak Mail said...

haha,,saya tak ada keberanian lagi nak tegur,,doakan yang terbaik untuk diri sendiri dan org tu i.Allah boleh la..hihi

Fiqah Alias said...

@Anak Wak Mail insyaallah.. :) smoga kte same2 saling igt mengingati..

anamizu said...

kdg2 bile nk tegur dgn KATA-KATA x berani..tp mendoakan supaya org itu berubah :)





luv,
cik ana

محمد رازيق said...

nice entry.. terbaik. adakalanya perlu jaga tepi kain atau tepi seluar org.. bukan apa, tak nak bnda jahat berleluasa. salam kenal..

karmilaillang said...

penting tabiat tue sekrang, untuk kebaikan semua..bukan niat nak buat hal..tp dgn niat yg baik..

~Dr.CiNta~ said...

kalau kita syg kawan kita yg terlanjur buat salah/dosa perlu lah kita jaga tepi kain dia sebab utk memperbetulkan diri dia maybe dia terlupa.


mmg kubur laen2 tapi siapa yg mandikan kita, sape yg kafankan kita, sape yg bacekan talkin utk kita. kalaulah dia tahu. :)

demi agama, demi insan tersayang, kdg2 perlu utk jaga tepi kaen dia jugak hehe.

model pakaian muslim wanita said...

tulisan yang baik untuk di simak,,nice post

Fiqah Alias said...

@anamizu alhamdulillah..smoga org yg di doakn itu akn brubah kn.. :)

Fiqah Alias said...

@محمد رازيق btol3..bgitula yg spatutnye..tp nthla kdg2 manusia nie terlalu mengikut peredaran zmn katanya xperlu pn nk jge2 urusan org len..:) salam ukhwah kembali..

Fiqah Alias said...

@karmilaillang btol tu..tp 2la..kdg2 nit yg baik disalah ertikan.. :)

Fiqah Alias said...

@~Dr.CiNta~ btol3..sbb kte syg kwn kte la yg kte dok jage tpi kain dy tu.. :)

Fiqah Alias said...

@model pakaian muslim wanita trima kasih. :)

BisMi Aishah said...

he he he

kadang2 org ssh nk terima teguran

biasa laa kan mnusia

Fiqah Alias said...

@BisMi Aishah btol..fiqah stuju..biasa la tu..setiap manusia nie ada ego masing2 kan.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About Me

My photo
Ipoh, Perak, Malaysia
i'm myself...