Fruity Cherry Heart
topbella

Saturday, January 28, 2012

Tanda Baca bukan sekadar TANDA untuk diBACA....

MySpace huh!! ape nie?? pelik2 jer...

Ada sesapa tak yang dok wondering dengan sume tanda-tanda tu..?? yela kan,hat bulat2 ada..hat petak2 ada..hat lengkung2 ada..hat memanjang pon ada...pendek kata macam-macam ada laaa..(uishh~ cam iklan astro plak dh) pelik ke tanda-tanda nie semua?? 

pelik tak pelik la kan...tapi jap...
MySpace selak2 buku jap..Haa!! jumpa dah...TANDA BACA rupa-rupanya..!!

haaa!! sebenarnya hari nie bukan saja2 je fiqah nak berceloteh tentang TANDA BACA nie...bukan suka suki je nak taip panjang2 pasal TANDA BACA nie..yelaaa,orang kata benda cam nie remeh je...time sekolah rendah dulu je kita dok belajar bende2 kecik gni...dulu2 cikgu kita selalu ajar...

MySpace  "dah habis satu2 ayat,buh TANDA NOKTAH...kalau nak buat ayat panjang2,buh TANDA KOMA...takdala koma orang nak baca ayat panjang2 tu nanti..."

kita yang nerd time kecik2 dulu pon apa lagi kan..ikut jelaa cakap cikgu tu..kalau x ikut kang,tak pasal2 je kepala menjadi mangsa kapur atau duster melayang..setelah berpuluh-puluh tahun berlalu,fiqah sendiri akui la yang fiqah cam anggap remeh jelaa ngn TANDA BACA nie...sampai la one day...lecturer fiqah bagi satu ayat....

"woman without her man is nothing"

dan beliau suh letak sendiri TANDA BACA kat mana-mana yang dirasakan sesuai...apa lagi..kami2 pon dengan gaya expertnya letaklaaaa..

bagi member2 pompuan,kebanyakannya letak camni : "woman ; without her, man is nothing".
berbeza plakla ngn member2 laki..depa plak letak camni : "woman without her man, is nothing".

time tulaaaa..baru lecturer fiqah kata betapa pentingnya TANDA BACA sebenarnya...bukan suka2 je tanda yang macam-macam bentuk tu wujud dalam dunia nie...ayat beliau yang paling sedap sekali...

"penggunaan TANDA BACA mampu mengubah maksud ayat..."

MySpace tak percaya..?? jom try dengan ayat nie pulak...apa beza ayat nie "Ali makan mi goreng mamak di bawah tangga" dengan ayat "Ali makan mi goreng, mamak di bawah tangga". beza kan maksud kedua-dua ayat tu...??

psssstt! tp ada jugak orang yang terlebih kreatif...yang betol2 pandai gunakan TANDA BACA...MySpace



huhu..terbaikklaaa!! pelajar cemerlang kot nie..
~i'm myself~


3 comments:

ZWAN SABRI said...

tanda baca juga mampu mluahkan tona suara si penulis.. :)

Puan Besar Shag Yahaya said...

Haha. Kretip sangat dah tu :D

sha my heart said...

iya..
kadang2 pening bila baca ayat orang yang tak faham guna tanda baca ni. suka hati dia je letak tanda baca di merata2 tempat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About Me

My photo
Ipoh, Perak, Malaysia
i'm myself...